fredag 13. januar 2012

Personlighet og sånnt

Eg har lurt på det der med personlighet.... For sjøl om det ikkje e bevisst så kan iallefall eg forandra meg merkbart ifrå situasjon te situasjon.

Har andre det sånn? E eg f.eksempel ute på handling og blodsukkeret e nere på bånn ska eg ikkje ha mange salgsknep frå sleipe selgarar før eg KAN bli direkte ufordragelige sjøl. Og då kreve eg at iallefall ikkje Ernst prøve å væra morsom på min bekostning. Stakkars han så har sett alle utgavene av meg...

Men det e ikkje bevisst forandring eg helle på med. Ta den varianten at me ska ut ein fredagskveld. Alle har jo kjent kor slarkjen skrotten kan væra i ein sånn anledning. Itte ei harde veka på jobb e TV og sofaen det mest fristande alternativet. Men litt vatten i dusjen, og litt maling i fjeset - toppa med et rødvinsglas, då e eg klar!! Og når eg treffe resten av festgjengen eg eg på stigande humør. Ser ikkje problemer, bare løysningar. Det e i ittekant det kan oppstå situasjonar som gjere at ein kjeme seg raskt tilbake til utgangspunktet. Det er nåke så hette: opp som ei løva, ned som ein fell. Men det får bli tatt opp i et anna kapittel.

Og så e det kvardagsformen. Den kjenne me jo ikkje før det har gått litt tid. Me får jo kanskje ein antydning før me har løfta vekk dynå. Selvfølgelig e den varianten der eg helst ikkje vil åpna auene i det heila tatt vanskelige. Då ska det kraftige skyts te for å redda dagen.

Før i tiå hente det at "ånnå" kunne komma innom. For dei så ikkje vett de så betyr det overskudd av tiltakslyst. Forbaska dumt at det e så sjelden den e innom nå!!!

Og ein ska ikkje glømma den sinnstemningen så hette tungsinn. Den blir me vel alle ramma av i løpet av et liv. Det e ikkje enkelt når det oppleves som om det aldri blir sol igjen. Heldigvis så vinne glede og smil øve det trista for de aller fleste av oss. Det kan bety litt egenjobbing ...

Og så e me vel alle litt kjekkare, hyggeligare, hjelpsomme utenfor hjemmets vegger der den sanne personligheten ikkje lar seg skjula heila tiå.

Skitt la gå, eg prøve te tier å bli litt bedre menneske. Men eg e utstyrte med et altfor tydeligt kroppspråk som til dels e nåke avslørande.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar