fredag 7. oktober 2016

Skråsikker

Det må ha vore bedre den gangen jorda var flat. Den gangen før Internett. Då var det som blei fortalt sannheten, og skulle det finnast nåken tvilarar blei dei halshogd eller munnen blei stoppa på ein annan måte.

Sjøl var eg sikker på at eg visste det meste før i tiå. Før i tiå var den gang både gutar og jenter hadde langt hår, vide bukser -  gjerne med sleng, og me var pynta med masse kjeder rundt halsen. Det var tider, for då var det kun to nyanser av svar for min del: kvitt eller svart. Dei gamle på 30 hadde ikkje levd livet sånn som oss, og følgelig hadde de ikkje forstand på så masse. Konene som var gift, gjekk med kufta og skaut - ikkje ulikt hijab. Vaksne menner, sånn som farar eller onkler og sånt, såg me ikkje så masse te. Dei var på arbeid, og måtte bare trø te i veldig vanskelige tilfeller....

Men så forandra verden seg. Først var det fjernsyn.... alt der var sant. Me hadde aldri tvilt på innholdet i avisene før, men fjernsyn var sant. Eg trudde det som stod i Romantikk og Love var sant og...

Og så kom Internett. Nå er det umulig å væra skråsikker på nåke. I dag googla folk 10-gangen.

Men så er det sånt, at finne me et svar som er sant - så plutselig er det et svar til som også er sant, bare at det er motsatt. Ta f.eks slankekurer: av og til er det flesk og servelat som er den store sannheten. Plutselig så er det gulrot og selleri, eller supper... jysla irriterandes. Ikkje løye me gir opp..

Kanskje det var enklare den gang jorda var flat. Men ikkje den løysningen å slå folk i hel om de ikkje er enige. Dessverre brukast den metoden rundt om i den runde verden den dag i dag. Så nåke overlever dessverre.

Nå vil eg venta på resultatet av fredsprisen, før eg spenne på sko og går ein tur. Mens det ennå er sunt.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar