torsdag 24. november 2022

 Julemøte i Bygdekvinnelaget


Eg har lova å levera nåken ord til julamøte i Bygdekvinnelaget. Eg må skriva om det eg kjenner til. Og livet mitt er egentlig ikkje spesielt spennande. Eg har  i tidligare tider, etter beste evne, skildra alle følelsane me skal kjenna til ved juletider. Då tenke eg på nyvaska stover, strålande lys, glitrende barneauer, den goda luktå av granbar. Nå er vel de fleste julatre av plast, og julaluktå kjeme frå stearinlys med lukt og frå flasker og dråper,  og det er ikkje særlig bra for lungene våre, seie astmatikarane. Så eg får hoppa over all det der denne gangen. Men eg er veldig glad i den fine stemningen jul gir oss. Eg trur me blir bittelitt bedre mennesker rundt juletider.


Førjulstidå er ei tid eg like godt. Den gir oss nåke å streva imot i denne mørke tidå. Sjøl om eg ikkje bruka opp ei Akaxflaska i juleforberedelsene mine, så hende det eg vaske nederste hyllå i kjøleskapet. Det er der driten samla seg i mitt. 


Men litt reingjøring blir det i denne heimen og. Eg vil involvera Ernst i sånne oppgaver. Han er ikkje spesielt interessert. Men han kan få ros for støvsuging. Eg fant forresten på å vaska badegulvet for hånd, for ei stund siden. Syns det var antydning til litt runde hjørner etter moppevasken. Men det er jo ganske slitsomt å bøya seg ned under skap og sånt. Derfor vrei eg opp fillå, og akte meg rundt på baken og vaska. Og så ropte eg på Ernst: kom inn her litt, sa eg. Så kom han og spurte ka det var. Vil du flytta bøtta for meg sa eg. Han syns ikkje det var løye…


Og i desse tider blir me bomba med spareråd. For det er inflasjon i landet. Men så er det sånn at sparerådå er : et opp maten din. Ned med matsvinnet. Ganske fornuftig egentlig.   Det sa de til meg og, når eg var liten. Då var det for at ungane i Afrika ikkje hadde mat. Siden eg alltid godtok det de vaksne sa, så stilte eg ingen spørsmål om de blei mette når eg åt opp. Og andre råd til folk med lite penger er: bytt varmtvannsbereder, få tak i varmepumpe, bytt vinduer, isoler huset…. Men me må betala det sjøl. Og med galloperande pris- og rentestigning er ikkje det så enkelt.


Me er kanskje ikkje dei som er værst stilte, me som bur på Jæren. Men det er folk som har behov for matposer her og. Det er vondt å veta at det er medmennesker som ikkje har nok midler til et rimelig bra liv. Det bør ikkje væra sånt, i det de kalle for verdens rikaste land. Barnefattigdommen auke her i landet. Tenk, me har matfattigdom her i landet!  Det er ikkje lett å be om hjelp. Det burde vore et system som automatisk blei innkobla når inntekt og utgift ikkje blir par. Dette opprøre meg. Og når me nå går inn i den høytidå der skille blir ekstra merkbart…. tenk om alle me som er her nå gir ein 50 lapp til ein forening/institusjon/enkeltmennesker som arbeide for å gi  vanskeligstilte ein julegave. 


Nåken grupper har kanskje meir penger enn det som godt er. Når eg lese om pappaguttene på videregående i Oslo som samle seg om ein russebuss til millionen ++ då får eg fnatt. Og dei som ikkje har midler eller mulighet til å surra vekk så mange penger, dei blir på utsida av den tidå ungdommen skal feira. De blir ikkje rekna med i gjengen, når de ikkje har masse penger.  Eg syns nå egentlig ikkje de har gjort nåke spesielt om de har gått på skule nåken år. Bevares, de første årå var jo bare lek. Det er nok etter videregående de vil merka de største krava, og uroen om de tar det rektige valget.


Eg huska ein episode frå min barndom. Eg skjønte det ikkje då, men har tenkt på det i vaksen alder. Det var ikkje mange penger i vår heim. Pappa var bussjåfør, og mamma stelte heime. Men me mangla ingenting, og de fleste vennene våre hadde det likt. Eg huska når me fekk kjøleskap. Vaskemaskin fekk mamma først når eg var 16 år, og den femte ungen ble født. Den fekk hu av sine foreldre. Men episoden eg huska er når pappa steikte kålrabibiff til oss. Eg har mistanke om at det blei nok for mor mi, og at hu overlot det tomme spisskammerset og ungane til han. Og pappa såg alltid lyst på livet; tralala og sang. Han fortalde oss at dette var sånn mat de fine i byen åt, steikte kålrabi, krydra med salt og peppar og poteter og smør til. Eg huska me syns det var kjempegodt. Og når det blei kveld var mamma tilbake.


I år har Vårherre kompensert for høge strømpriser ved å halda temperaturen på sånn ca april vær. Og i det siste har me fått vatn i magasinene. Det ser litt lysare ut sånn kraftmessig. Det er ny verden me leve i nå. Men desse strømprisane svinge veldig. Tenk nå slår eg av lyset på badet når eg går ut. Det er vel første skritt til å få oss oldissar til å spara på ressursene. Det er godt ungdommen står på barrikadene, som de alltid har gjort.  Men eg har ikkje akkurat sansen for å lima seg fast til asfalten med superlim, eller å hiva tomatsuppe på malerier. Det virke vel helst mot sin hensikt.


Levestandarden har bare gått opp, og kanskje nådd toppen nå. Eg trur det er bra, viss me samtidig tar bedre vare på kvarandre, og dele på det me har.


Men eg trur ikkje me får tilbake julaselskapå me hadde når eg var liten. Då me troppa opp i vår beste stas hos tantene. Der fekk me goe mat og masse gode småkaker, delfiakake, risboller og lefse med lefseost. Det siste har eg bare fått i Ølen. Er litt usikker på om det kan væra ein tradisjon bestemor tok meg seg frå Hjelmen på Fitjar.


Det var litt skummelt hos tante Annemor. Hu hadde det så fint, og me var så redde for å søla. Og då kan du veta at det gjekk et saftglas utover bordet. Hos tante  Britta (Brith) og onkel Odd var det koselig. Spesielt onkel Odd brydde seg om oss ungane. Han sa så masse løye. Me var hos andre tanter og. Eg huska ikkje ka tid dette tok slutt. Men mamma var ganske oppskjørta når det var hennas tur.


Sånn har det blitt med meg og. Eg er glad i gjester, men maten stresse eg med. Baking er under pari. Men eg er begynt å kjøpa ferdigbaka. Middag er eg sånn nåkenlunde på. Iallefall auka omkretsen på både meg og Ernst. Det er den fryktelige bivirkningen av å væra lat pensjonist.


Men sikkert som amen i kirkå, så blir det jul i år og, viss kloden holder seg i rektig kjøreretning.




1 kommentar:

  1. Sko ønska du fortsatte å skriva desse bloggane. Du he en egen "penn" rett og slett og æg lær så hjertelig av blikket ditt på ting og tang. Hilsen ei gång for lenge si lidå nabojenta på Varhaug :-)

    SvarSlett